fredag, september 08, 2006

Testa ditt val

Jodå, det blev politik även på fredagskvällen även om det var i lite mer lättsmält form. Maken och jag har tittat på "Testa ditt val". Vad skulle vi bli?

Innan jag avslöjar vad jag blev, så vill jag ge en eloge till SVT för ett nytt grepp som jag tror kan bidra till att öka intresset för valet. Jag tycker att det var en bra mix och jag tror att många fick en del att fundera på efter programmet. Extra plus för inslagen som skulle illustrera frågorna. Humor!

Jag tror att kvällens program fick en del att titta lite extra på Kristdemokraterna. Väldigt positiva resultat i flera av väljargrupperna, även om de inte var statistiskt representativa.

Av de som satt i studion var det ju 10,8 % som skulle rösta på Kristdemokraterna före testet. Testet visade på att det borde vara 17,2 %. Extra roligt var den höga siffran bland förstagångsväljarna 7,1% före och testet efteråt visade 16,7%. Kristdemokraterna brukar ju ligga lågt i denna grupp. Undersköterskorna har nog en del att fundera på. Före testet var det bara 3,8 % som skulle rösta kd, testet visade 23,3. Fördomar?

Vad jag blev? Brukar roa mig med att göra partitest på olika sajter och blir 9 av 10 gånger centerpartist i första hand och kristdemokrat i andra hand. Ikväll blev jag - kristdemokrat 70%! I andra hand cenerpartist 60 %. Vad visar testet för dig?

Nu ska man ju inte dra allt för stora växlar av detta program, men det är nog iallafall några av väljarna som kommer att fundera en gång till innan de går och röstar.

Inga kommentarer: