söndag, maj 01, 2011

Varför dåligt samvete?

Bestämde mig imorse för att jag skulle unna mig en hel slappardag när H jobbade. Så, vad har jag då gjort? Jo, legat och läst ända fram till kl.16.30. Läste färdigt Sjöbergs bok "Det du inte såg" som jag varmt kan rekommendera och sen avslutade jag också "Paganinikontraktet" av Kepler. En skön dag med andra ord.

Men icke. Inte en så skön dag som jag önskade att det skulle vara.

Plötsligt föll det dåliga samvetet över mig. Här hade jag slösat bort en hel dag på nöjesläsning när det finns 1000 saker att göra hemma. Varför dessa känslor? Vem måste jag prestera något för?
Märkligt.

Blev märkligt effektiv under kvällen och har nu både tvättat, dolt de grå, packat undan resväskan (som jag inte behöver använda på två veckor!), vattnat blommor och lite annat pyssel. Så nu känner jag mig lite mer tillfreds. Nu har jag gjort något också. För läsa böcker räknas det?

Inga kommentarer: