söndag, november 04, 2012

Femma!

Som IFK-supporter är jag stolt och faktiskt lite rörd över den fina säsong som IFK Norrköping har gjort i år. Stort grattis till femteplatsen! Väl kämpat!

Jag är den förste att erkänna, jag hade lite ångest inför årets säsong och skulle ha varit glad, lycklig och lättad om IFK klarat en 10e plats. Ville inte uppleva ännu en ångestfylld höst. Ni, vackra vitablå pojkar, överträffade mina förväntningar med råge med kämpaglöd och moral. Och jag var inte ensam om att tippa fel. Inte ens fotbollsexperterna vågade tippa en 10e plats som jag hade gjort före säsongen...

Vilket lag Janne Andersson har fått ihop! Janne har lyckats få ut det bästa av spelarna och coachat laget på ett bra sätt. När Astrit försvann till Belgien valde han att inte förstärka. Gerson klev fram och gjorde det förtjänstfullt tillsammans med Andreas Johansson på mittfältet. Hasani ville spela i Örebro (superettan) och ersattes av Totte Nyman som visade att han var man att fylla den vitablå tröjan. David Mitov Nilsson klev in mellan stolparna och har gjort det på ett sätt som borde ha gett honom en nominering till årets målvakt på Fotbollsgalan!  Gunnar Heidar Thorvaldsson ser ut att trivas i laget och har gjort 17 mål. Grattis till andraplatsen i skytteligan! David Boo Wiklander har under säsongen visat att utvecklingen vi såg förra året inte var en tillfällighet. Han är numera en trygg, stabil mittback och jag är glad över att han har förlängt sitt kontrakt med IFK.

Det ska också sägas att Janne Andersson är en tränare som är tillgänglig, rak och öppen i intervjuer för supportersajter. Det hedrar honom!

Den här säsongen är nog första säsongen på länge som jag inte känt ångest de sista omgångarna. En ovanlig känsla. Men angenäm. IFK Norrköping slutar femma i Allsvenskan 2012 och jag utgår från att IFK Norrköping med sitt spel bryter förbannelsen över femteplatsen 2013!

Nästa säsong hoppas jag kunna se fler matcher live.

Silly Season kan bli intressant i höst/vinter...

Inga kommentarer: