onsdag, augusti 24, 2011

Diskussioner på hög nivå

Dagens workshops på AER Sommarskola har hållits på 30:e våningen i WTC. Tyvärr har det varit regnigt och dimmigt, så utsikten var inte den bästa. Men i horisonten på bilden ovan kan Amsterdam skönjas.

Dagen började med en föreläsning om ungdomar och ungdomars villkor i en föränderlig värld. Föreläsaren pratade bl a om att globalisering + digitalisering inte har enat ungdomsgruppen utan har lett stora skillnader mellan ungdomsgrupper. En klyfta mellan dem som har möjlighet till resor och studier utomlands och tillgången till internet och dem som inte har. F ö lät hon som en kristdemokrat när hon betonade att det är i familjen grunden läggs för delaktighet och rustas med empowerment (egenmakt låter så konstigt).

Sedan var jag på en workshop om ungdomar och jämlikhet. För mig handlar i grunden jämlikhet om mänskliga rättigheter. Det är lätt att hamna i ett eländesträsk där det är synd om kvinnor. Visst finns det ojämlikheter inom vården och de måste man uppmärksamma. Men det är inte enbart till mannens fördel. Hur kommer det sig att män mer sällan söker psykiatrisk vård?

Den andra workshopen för dagen handlade om sociala medier och säkerhet på nätet. Informativt och bra. Det finns en hel del att göra för att öka säkerhetsmedvetandet på nätet. Man kunde märka att de yngre deltagarna var mer positiva till sociala medier jämfört med de äldre.

Har testat en typisk holländsk rätt idag som var i form av en friterad rulle fylld med kött och något jox. Inte min grej.

Härligt att ta del av alla unga deltagares härliga engagemang. Det ger hopp för framtiden!

Ikväll blir det "Social night" på en wok-restaurang. Undrar vad den rubriken innebär?

F ö hoppas jag sova bättre inatt. Jag läser Anna Janssons bok "Drömmen förde dej vilse" och den handlar om en mördare som går i sömnen. Kl. 3 inatt var det någon som började knacka frenetiskt på min dörr och rycka i handtaget. Ni kan ju gissa hur mina tankar gick i spinn. Och ja, jag är mörkrädd. Det var inte lätt att somna om...

Inga kommentarer: