onsdag, december 21, 2011

HPV-vaccinering och samtal om sexuell hälsa

Från och med den 1 januari 2010 ingår HPV-vaccinering (minska risken för livmoderhalscancer) i det allmänna vaccinationsprogrammet. Men upphandlingen av vaccinet har blivit en långbänk. Det har varit överklaganden efter överklaganden. Och ännu är inte sista ordet sagt.

Men, för en vecka sedan beslutade Landstinget i Jönköpings län att direktupphandla vaccin för att kunna komma igång med vaccineringen av flickor födda 1993-98 samt skolvaccineringen av flickor födda 1999 snarast möjligt. De har fått vänta alldeles för länge på att erbjudas gratis HPV-vaccin.

Det var jag som hade förmånen att hålla i ordförandeklubban när landstingsstyrelsen tog detta beslut som ett extraärende och media ville gärna ha en kommentar om beslutet.
Smålandsnytt ringde på onsdagsmorgonen och ville ha en snabb intervju. Visst kunde de få det om de kom ut till Tenhult och gjorde intervjun hemma i köket. Jag skulle nämligen med ett tåg ca 1 tim senare. När jag lagt på såg jag mig omkring hemma och insåg att jag inte skulle hinna snabbstäda. Så, jag intalade mig själv att de fick ta det som det var, småstökigt och aluminiumfolie i sofforna. Hm. De gjorde intervjun och var snälla och skjutsade mig ner till tåget. Du kan se inslaget här. Även JP, Jnytt och Radio Jönköping ville ha en kommentar om detta viktiga beslut.

Det är viktigt att vaccinera sig om man vill minska risken för livmoderhalscancer, men lika viktigt är det att  gå på cellprovskontrollerna. I samband med vaccinationen kommer flickorna i Jönköpings län informeras om sexuell hälsa, vilket jag tycker är jättebra!

1 kommentar:

Erika sa...

Spm barnmorska måste jag även tillägga...det handlar inte om att kolla cellprov...visst, det är viktigt! MEN för att undvika dessa virus är det enda som finns kondom...ALLTID! Trots vaccin finns det andra virus som också kan ge cancer...