lördag, december 29, 2007

Kalkonmiddag

Mina föräldrar är på besök i helgen. Idag har vi för första gången lagat kalkon hos Familjen Frisk. Det var ett pyssel som tog tid. Ett par dygn närmare bestämt. Men gott blev det! Vi tar det från början...

Kalkonen med en matchvikt på 4,2 kg tog ca 2 dygn på sig att tina. Redan när jag skulle ta ur kalkonen ur påsen fick jag problem. Jag tycker att det är såååå äckligt med råa kycklingar och kalkoner. Urk! Kan inte ta i dem. Ryser av obehag. Så det blev maken och mamma som fick göra hantverket...

Kalkonen fylldes med örtkryddat pilaffris och syddes sedan igen. In i ugnen, 45 min per kilo och ett antal vändningar och penslingar med smält smör.

Kalkonen blev gyllenbrun och väldigt god. Fyllningen var smakrik. Till kalkonen serverades kokt potatis, kantarellsås, hariocot verts, sallad och svartvinbärsgelé. Mums!

Kan tänka mig att göra kalkon fler gångar om det räcker med att jag sköter inköp, kokning av fyllning och tillbehör. Trots att alla var mer än mätta och belåtna blev det kött över. Det får bli en kalkonsallad av det imorgon...

Inga kommentarer: