tisdag, april 05, 2005

11 dagar kvar

Nedräkningen inför Superettapremiären har börjat. Ja, den började för att vara ärlig redan i oktober 2004 för min del... Men nu går dagarna fort och det bara 11 dagar kvar tills IFK Norrköping premiärspelar borta mot Öster på Värendsvallen. Om jag ska se den på plats? Tyvärr inte. Får försöka se matchen på någon tv uppe i Umeå eller i värsta fall följa den via sms från maken. Tippar att IFK vinner med 2-1. Målen görs av Alm och Santos.

Årets Superetta är hetare än på länge och består av många gamla klassiska lag som exempelvis IFK Norrköping, AIK, GAIS, Degerfors, Örebro och ÅFF. Första "klassiska" mötet på Parken i år sker redan den 26 april mot AIK. Den matchen följer jag givetvis från Östra. Ska Alm göra segermålet mot sin gamla klubb?

Kampen om "topp tre" kommer att bli hård och i år är året som Peking äntligen ska ta steget tillbaka till Allsvenskan. Jag har hoppats det varje säsong sen IFK spelade sig ner i Superettan, men i år känns det verkligen som att förutsättningarna finns för att klara det. Laget känns stabilare och är mer rutinerat. Truppen är bredare, samtidigt som det finns spets. En bra mix av "äldre" rutinerade spelare och yngre spelare som fortfarande utvecklas, kryddat med en brasse och två fransoser. Så förhoppningsvis slipper man bottennapp som förra årets mot Friska Viljor och Falkenberg... Ja, som sagt i år ska steget tas!

Jag tippar att topp tre blir:
1. Örebro
2. Norrköping
3. AIK eller kanske ÅFF

I går genrepade IFK mot Djurgården och det var väl ett ok resultat, förlust med 1-0 på en tveksamt dömd straff. Enligt Hellberg såg det bra ut och det lovar gott. Nu väntar jag på NT:s fotbollsbilaga, sen kan säsongen starta på allvar.

1 kommentar:

Helena och Pontus Karlsson sa...

Vi får se hur det blir med dina gissningar. Det blir tufft för IFK den 27 juni när GAIS intar gräsplan och läktare.