torsdag, april 21, 2005

Vandalism mot nazism

Natten till i dag klottrade AFA ner Pingstkyrkan i Tenhult. Deras aktion gick ut på att uppmärksamma att Pingstkyrkan hyr ut en lägenhet till en kille som sägs vara nynazist och vill att man ska sparka ut honom. (Eftersom jag inte med säkerhet kan säga att han är nynazist, nöjer jag mig med att skriva "sägs vara nynazist".)
Att det finns problem med nynazism i Tenhult är ingen hemlighet och nyrekrytering sker. Men att lösa detta problem genom att klottra ner en kyrka och göra någon hemlös tror jag inte på. Det finns andra vägar. Det sägs dessutom att killen är dömd till samhällstjänst. Om inte en kyrka ger honom tak över huvudet genom att hyra ut en lägenhet, vem ska då göra det?
Om, jag skriver om, killen är nynazist borde han på något sätt få hjälp att komma ur denna rörelse. Han lär inte ändra sin ideologiska syn genom AFA:s klotter på en kyrka. Det behövs andra metoder och de finns. AFA:s aktion lär inte minska nynazisternas kamplusta och attraktion i Tenhult, risken är att det blir tvärtom och att det blir konfrontationer. Inget jag vill se som tenhultsbo. Här måste alla demokratiska krafter samarbeta. AFA:s aktioner är odemokratiska och olagliga och ska bekämpas, liksom nynazismen.

Inga kommentarer: