torsdag, januari 12, 2012

Varför köpa p-piller via nätet?

Idag ville SVT Jönköpingsnytt ha en kommentar angående problematiken med att allt fler tjejer köper p-piller via nätet som man rapporterade om igår. För mig är det en gåta att man väljer att beställa p-piller via nätet, att man utsätter sig för den risken. För det finns ju biverkningar och det är viktigt att man får rätt p-piller.

Vad jag förstått är det inte olagligt att beställa dessa piller via nätet men jag tycker att man bör vara försiktig med vilka läkemedel man stoppar i sig och därför är det viktigt att man har en dialog med en barnmorska eller läkare som har kunskap och kompetens om man vill ha p-piller.

Vad kan landstinget göra? Det enda Landstinget kan göra är att informera om riskerna med att beställa p-piller via nätet och upplysa mer om ungdomsmottagningarnas verksamhet.

Var inne och googlade på olika sajter där man genom ett enkelt formulär kan beställa pillren. Känns inte direkt säkert. Dessutom är det onödigt dyrt för en ung tjej (under 20 år) att beställa pillren via nätet eftersom Landstinget kraftigt subventionerar p-pillren för dem.

Vill du se intervjun kan du göra det här. Denna gång gjordes intervjun hemma i vårt vardagsrum. Och jag hade inte hunnit städa denna gång heller... Tror att jag har missat något avsnitt på mediautbildningarna där man får lära sig att alltid ha ett välstädat hem ifall att media vill göra en intervju;-)

Inga kommentarer: