lördag, december 19, 2009

En annorlunda resa till Kuba

Den 10-15 december hade jag förmånen att få resa till Kuba på uppdrag för KIC. KIC bedriver demokratiprojekt på Kuba. Jag träffade ett antal kristdemokratiska ledare och delade med mig av mina erfarenheter av lokalt partiarbete och diskuterade hur en demokratisk partiorganisation kan fungera. Det blev ett intressant möte och en givande dialog. Att vara kristdemokrat på Kuba är inte lätt. Jag beundrar dessa människor som, utifrån sin övertygelse, orkar kämpa vidare för en förändring på Kuba trots förföljelse och repressalier. Ett möte med dessa människor ger inspiration! De riskerar så mycket för sitt engagemang.
Jag hade även förmånen att få träffa Oswaldo Payá. En man med stort mod, övertygelse och engagemang. En karismatisk och varm människa. Ett möte med honom är inspirerande och annorlunda. Tänk att ständigt leva under trakasserier och förföljelse. Hur orkar han och hans underbara familj leva så år efter år?
Ett minnesmärke över personer som sitter fängslade för sina politiska åsikter på Kuba.

1 kommentar:

Unknown sa...

Sound like you had a great fun to this beautiful place. Thanks for sharing your experience with us.

Kuba Resa