tisdag, december 22, 2009

Jultraditioner, julpussar och löften

Det här med jultraditioner är inte lätt. Jag gillar traditioner, övriga familjen är det sisådär med. Vilket kan vara lite frustrerande ibland. Och lite stressande. Det blir ju jag som får pyssla och dona. Hm. En tradition som jag försöker bevara är att ha en mistel i köket. Det garanterar ju fler julpussar;-)

Så här dan före dan före dopparedan har dagen ägnats åt de sista julklappsinköpen. Jag gillar verkligen inte att ge mig ut på stan bland allt folk i juletider. Trångt, varmt, köer. Varför lär jag mig aldrig att vara klar med julklapparna i god tid?!? I år (för säkert 10:e året i rad) lovar jag mig själv att nästa år ska alla julklappar vara klara till första advent! 2010 ska bli första året det sker. Var så säker! Det tar alldeles för mycket energi att gå runt och irritera sig på köer och trängseln i affärer. Den energin kan jag lägga på något mer positivt.

Nu är iallafall alla julklappar inhandlade och inslagna. Jag känner mig lugn. Julmat behöver vi inte tänka på eftersom vi ska fira jul i Bruket. I kylen ligger dock en julskinka som ska griljeras när vi kommer hem igen. Ska nog passa på att köpa en burk Östgötasenap när vi är hemåt.

Imorgon ska det bakas julgodis och brytbröd. Det blir Familjen Frisks bidrag till julbordet i Bruket.

Gillar när snön vräker ner. Det ger julstämning!

Inga kommentarer: