onsdag, december 30, 2009

Mitt 2009

Med en dag kvar på det här året är det väl hög tid att summera året som gått. Så här var mitt 2009, ytterst selektivt, subjektivt och personligt:

Årets gnälligaste: Oppositionen i riksdagen och landstinget. Allt är fel, dåligt och elände. Låter ungefär som Hasse&Tages nyhetsuppläsare "elände, elände, elände". Vad vill de själva?!?

Årets resa 1: Resan till Kuba för KIC:s räkning.

Årets resa 2: Romderbyt i april.

Årets resa 3: Resan till Tallinn tillsammans med Camilla & Hannah.

Årets bok: "Ut ur skuggan" av Jessica Kolterjahn. Mycket vacker bok! Kom dock ut 2008.

Årets CD: "No surrender" av Kane. Tack Per!

Årets film: "Cinema Paradiso" som jag fick i julklapp av dottern. Den kom visserligen ut redan 1988...

Årets besvikelse (igen): IFK Norrköping!

Årets misslyckande 1: IFK Norrköping!

Årets misslyckande 2: Svenska landslaget som inte kvalade in till fotbolls-VM 2010.

Årets lättnad 1: Att IFK Norrköping klarade sig kvar i Superettan! (Trodde aldrig att jag skulle behöva skriva det.)

Årets mardröm: Superettan.

Årets avdukade bord: Den föregående ordföranden för IFK Norrköping, Hans Lundin, sa att man efterlämnat sig ett "dukat bord". Det var avskrapat...

Årets match: IFK Norrköpings seger på Stadsparksvallen. Den var ljuvlig!

Årets sorgligaste och mest saknade: Morbror Micke som inte finns med oss längre.

Årets skäms 1: Till alla de pensionärer som åkte till Jönköping för att visa sitt stöd för den åtalade pensionären som örfilat en 12-åring. Man får inte örfila barn!

Årets skäms 2: Vellinge kommuns agerande vad gäller ensamkommande flyktingbarn.

Årets vackraste: Sonen med flickvän på studentbalen.

Årets lättnad 2: Att knölen var ofarlig.

Årets landstingsbeslut: Att införa vårdval i Jönköpings län 2010

Årets gnälligaste och tråkigaste (igen): Thomas Östros. Tack och lov att man inte är gift med den karln!

Årets äntligen: Att kronprinsessan efter lång väntan får lov att gifta sig med sin Daniel.

Årets sötaste: Barnens kusin Thea

Årets lättnad 3: Att Kristdemokraterna tog ett mandat i Europaparlamentet, även om jag hellre hade sett Ella Bohlin ta denna plats.

Årets bästa bad: Första badet i vårt nyrenoverade badrum. Ett härligt skumbad i stearinljusets sken till tonerna av Mozart. Vardagslyx!

Årets heta potatisar: Svininfluensan, sjukförsäkringen och pensionärernas skattetabell.

Årets obegripliga hype: Maria Wetterstrand.

Årets kulturdebattör: Göran Hägglund. Han fick fart på kulturdebatten!

Årets jobbigaste: Att inse att man passerat 40.

Årets positiva utveckling: Att väntetiderna till läkarbesök och behandling/operation minskar kraftigt i Jönköpings län.

Årets spruta: Vaccinationen mot svininfluensan. Självklart har jag tagit den!

Årets helgunderhållning: Serien "Svenska hjärtan" som man kunde köpa tillsammans med Aftonbladet.

Årets premiär: Jag fick massage för första gången i hela mitt liv. Och ja, det var riktigt avslappnande. Detta hände i Tallinn.

Årets snackis: Sociala medier. "Twittrar jag, så finns jag." Självklart twittrar jag.

Årets stagedivare: Göran Hägglund på rikstinget

Årets bästa bekantskap: Spotify

Årets flöjtist: Maria Larsson vid 60 m blås

Årets mest saknade politiska satsning: Kraftfulla åtgärder mot ungdomsarbetslösheten

Årets saknade politiska beslut: Regeringens oförmåga att få till direktiven för en utredning angående vård för papperslösa.

Årets mest nervösa: Jag själv som handledare till sonen som övningskör.

Årets värsta möte: Ormen i elljusspåret!

Årets bästa köp: Spikmattan till maken!

Det finns säkert massor av politiska händelser att kommentera eller sportögonblick som jag glömt för tillfället, men då hänvisar jag till tidningars och tv:s olika årskrönikor....

Inga kommentarer: