torsdag, december 09, 2010

Det här med julbord

I måndags tjuvstartade jag med julmaten genom att äta jultallrik (kall + varm) och idag var det dags för årets första julbord. Jag har räknat ut att det blir fyra julbord till innan det är julafton. Jag är egentligen inte så förtjust i julmat, men det kan ändå lätt bli lite för mycket av allt det goda. Vilken strategi ska man ha? Det ska ju vara gott även på julafton!

När landstingsgruppen åt julbord på Tokeryd idag var jag med om något mycket märkligt. När jag kom och gick med mitt dessertfat (en assiett) med en liten bit ostkaka med sylt & grädde, ett kex med brieost, tre vindruvor och tre skumtomtar, utbrast en kvinna i 60-årsåldern högljutt till sin väninna: "SÅG du hennes tallrik?!? Hon hade både ostkaka och skumtomtar!!!" Tack! Jag kände mig som jätten Glufs-Glufs, trots att jag nog åt minst av alla i landstingsgruppen. Måste människor vara öppet oförskämda? Det är ju trots allt snart jul...

Mina favoriter på julbordet:
- Ägghalvor med majonnäs och räkor
- Janssons frestelse
- Omelett
- Löksill
- Skinka med stark senap

(Ja, detta är faktiskt nästan det enda jag äter på ett julbord)

Vilka är dina favoriter/måsten på julbordet?

Inga kommentarer: