lördag, december 11, 2010

En natt på akuten

Inatt har jag praoat på Akuten på Ryhov. En helt vanlig fredagsnatt, enligt dem som jobbade där. Jag är full av beundran över alla som jobbar natt. Själv skulle jag aldrig fixa det. Jag är helt mörbultad efter den här natten. Lyckades sova ca 4 timmar när jag kom hem på morgonen.

Landstinget i Jönköpings län har som mål att 90 % av patienterna ska ha fått hjälp och lämna akuten inom 4 timmar. Ett mål som sporrar till förändrade arbetssätt och utveckling. MEN, om man ska nå detta mål måste folk förstå av vilka orsaker man söker sig till akuten. En förkylning som man har haft i flera dagar ska man faktiskt vända sig till vårdcentralen med. Inte akuten. Hur lyckas vi med att nå ut med informationen till medborgarna, så att man söker hjälp på rätt vårdnivå? Det handlar ju faktiskt om hur vi ska använda våra gemensamma resurser på bästa sätt!

Personalen på Akuten är proffsig och deras bemötande är värdigt och respektfullt.

Tack till er som jobbade i natt och som gav mig en inblick i ert arbete och skickade med värdefulla tankar och idéer. Och tack för det goda fikat!

Inga kommentarer: