onsdag, juni 15, 2011

Några reflektioner från partiledardebatten

Lyssnat på partiledardebatten på tåget på väg till Stockholm. Inte alldeles lätt att följa den via mobil då uppkopplingen inte är den bästa och radion på tåget knastrade.

Hann dock se Reinfeldt och Juholt innan jag gick till tåget. Idag var det upp till bevis för Juholt. Kan väl säga (och jag är nog inte helt objektiv) att Juholt har en hel del att jobba på om han vill anses statsmannamässig och vara en trovärdig statsministerkandidat. Nu var det mer en självgod fackbas man såg i talarstolen. Han var alla goda gåvors givare till allt och alla och spred floskler omkring sig. Sedelpressen måste gå varm om alla löften ska infrias. Och han "har större ambitioner än så" lät han upplysa oss om. Jaha. Nej, Juholt är inte trovärdig. Skulle du köpa en begagnad bil av honom? Jag skulle inte det.

Göran Hägglund ägnade stora delar av sitt anförande till att prata om barns och ungdomars uppväxtvillkor. Ett viktigt arbete där det finns mycket kvar att göra.

Kommenterade på Twitter att Ohly svepande sa att "Vården håller på att försämras" och undrade vad han hade för belägg för det. Mina tweets publiceras också på min facebookstatus. Snabbt fick jag en kommentar om att inte gå i samma fälla som andra yrkespolitiker och kasta skit på motståndarna. Märklig reaktion. Jag tycker faktiskt att man måste ha på fötterna när man står och säger sådana saker i talarstolen. Man kan ju inte stå och häva ur sig vad som helst bara för att det passar den egna retoriken? Är det trovärdigt?

Inga kommentarer: