torsdag, juni 23, 2011

Våld och hot hör inte hemma i en demokrati

Vid gårdagens landstingsfullmäktige var det en vakt som stod utanför sammanträdeslokalen hela dagen. Varför? Jo, ännu en gång hade en sverigedemokrats bostad vandaliserats. Jag blir helt vansinnig när jag får höra sådant och jag blir ledsen.

Ledsen för att en förtroendevald behöver utstå hot och våld på grund av sitt politiska engagemang. Ingen ska behöva utså något sådant. Vansinnig över att människor inte förstår att i en demokrati finns det utrymme för oliktänkande och respekt för åsiktsfriheten. Jag delar sannerligen inte Sverigedemokraternas politik, men jag har respekt för att de har fått folkets förtroende i allmänna val att företräda dem. I en demokrati hör inte våld och hot mot folkvalda hemma. Skämmes!

I en demokrati tar vi debatten, visar på de politiska skillnaderna och folk avgör med sin röst. Vi vare sig hotar verbalt eller sätter yxan i dörren. Det är lågt. Odemokratiskt. Tragiskt.

Jag beklagar djupt att en ledamot i landstingsfullmäktige utsätts för detta. Ser hur det skadar personen. Är det priset för att engagera sig politiskt, så är det högt. Väldigt högt. Vem drabbas nästa gång?

Det är dags att ta debatten om vad demokrati innebär. Som Voltaire lär har sagt: "Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem".

Inga kommentarer: