tisdag, september 25, 2007

Yttrande över Ansvarskommittén

Idag har landstingsfullmäktige debatterat förslag till yttrande över Ansvarskommittén. Måste tillstå att mina tankar var en aning splittrade, men debatten var ganska avslagen. Känns frågan färdigdiskuterad? 16 ledamöter (7 kvinnor) deltog i debatten och det var först på slutet som det blev ett par replikskiften. En enda talare använde hela sin talartid - förre landstingsstyrelseordföranden Lars Isaksson.

Centerns landstingsråd Rune Backlund var kritisk till formen för remissen och menade att det liknade mer en opinionsmätning där det målas i svartvitt. Nyanserna syns inte.

Det tog 1,5 minut innan folkpartiets gruppledare nämnde "Östra Götaland" i sitt anförande. Noterbart är att Esse P endast använde ca 5 minuter av sin talartid på 10 minuter.

Jodå, Axel Oxenstierna nämndes även denna gång i debatten.

Jag deltog i debatten med ett inlägg om regional kulturverksamhet. Du kan läsa inlägget här. Jag fick mothugg av socialdemokraternas gruppledare för att jag ansåg att det behövs en nationell kulturpolitik och att det är bra med en pengapåse kombinerat med övergripande avtal med Statens kulturråd, liknande den modell som finns i Västra Götaland i dag. Hon menade att jag ville stå med mössan i handen och fråga staten om lov om hur vi ska fördela kulturpengarna inom regionen. Helt fel! Det jag vill ha är långsiktighet och kontinuitet, vilket saknas idag.

Debatten tog ca 1,5 timme inkl. votering. Nu återstår att se vad som händer när regeringen tagit del av alla remissvar.

Inga kommentarer: