fredag, januari 12, 2007

Låt oss slippa skyttegravarna

Jag tycker att det behövs en seriös abortdiskussion här i landet. Men tyvärr grävs ofta skyttegravar och diskussionen leder ingen vart. Jag vill att man främst diskuterar hur man kan förebygga aborter. Det är ju tämligen märkligt att det görs ca 34 000 aborter per år i Sverige som är ett upplyst land och tillgången till preventivmedel är god. Jag tror inte att det är någon kvinna som gör abort lättvindigt. En abort skapar sår i själen och en känsla av skuld. Men vem orkar tala om det?

Nej, Jag anser inte att abort ska förbjudas. Jag anser att vi ska tillåta aborter i Sverige och att det ytterst är kvinnan som avgör om hon vill föda sitt barn eller ej. Men, det är ändå viktigt att diskutera hur vi kan förebygga behovet av en abort. I princip alla vet hur ett barn blir till och hur man skyddar sig mot en oönskad graviditet. Ändå ligger aborterna kvar på en hög nivå. Varför?

Men det behövs också en diskussion om gränsen för fri abort bör sänkas och likaså om den övre gränsen för abort bör sänkas. Är vi mogna för en sån debatt? Läs gärna Signerat i dagens Kristdemokraten. Vad tycker du?

Tack för de samtal och mejl jag har fått som respons på min text.

Inga kommentarer: