torsdag, april 15, 2010

Dagar i kulturens tecken



Det var nästan midnatt när vi kom tillbaka till hotellet efter en trevlig guidad tur genom Norbergs industrihistoriska landskap med buss som avslutades med god och trevlig middag i Risbergs verkstad i Kärrgruvan. Middagen avslutades med att far och son Sindenius bjöd på musikalisk underhållning. Sonen, Jon, var ju en av deltagarna i Idol 2009 och bjöd förutom på egna låtar även på låtar ur Cornelis stora visskatt. Mycket bra röst. Pappa Sindenius kompade på kontrabas.

Jag befinner mig alltså i Västerås för årsmöte med Länsmusikens Samarbetsråd. Onsdagen ägnades åt information och dialog med Kulturrådet och förslag till yttrande över musikplattformen. Idag har vi haft årsmöte och jag fick förtroendet att leda samarbetsrådet ytterligare ett år. Kul! Vi har även pratat kultursamverkansutredning ("portföljmodellen") och framtidsfrågor för Länsmusikens Samarbetsråd.

Nu är det lite paus innan det är dags för dagens kulturupplevelse. Ikväll ska vi gå på Konserthuset och höra Västerås Sinfonietta spela Mozart och därefter blir det middag på stora scenen. Tacksam för att det inte är den avgörande matchen i SM-finalen i hockey, då hade jag fått lite problem... Nu ser jag fram emot en trevlig kväll med vänner och kollegor på Konserthuset. Kanske någon vän kan förbarma sig och skicka uppdateringar via sms?

Det är 23 år sedan jag var i Kärrgruvan. Jag tillbringade två veckor varje sommar åren 84-87 på Flikens kursgård utanför Kärrgruvan. Där gick jag olika utbildningar i Frivilliga Radio Organisationens regi. När jag såg Folkets Park i Kärrgruvan var det många glada minnen som for genom huvudet. Likaså blev man lite nostalgisk när bussen passerade Elsas konditori i Norberg.

Inga kommentarer: