fredag, april 29, 2011

Dagarna i Stockholm

Här kommer en sammanfattning av tisdag-torsdag i Stockholm. Har inte orkat blogga när jag var där, utan har stupat i säng om kvällarna. Pollenallergi toppat med en vårförkylning tär på krafterna...

Direkt efter Landstingsstyrelsen i tisdag for jag och en ledamot från (S) med bil till Stockholm. Han introducerade mig i en "lek" som jag med lätthet skulle kunna fastna i. Det handlar om att ha koll på bilnummer. Man börjar på 001 o s v. Han har hållit på i tre år och under resans gång nådde vi 144. Viktig! Man får inte ta extra varv på parkeringen för att hitta bilnummer. Vem som nu skulle göra det?!? Enligt uppgift är detta en "lek" som många ägnar sig åt. Kan det stämma? Tisdagskvällen somnade jag tidigt i Landstingets övernattningslya.

I onsdags var jag på Svenska Brukarföreningens seminarium och fick ta del av flera intressanta föreläsningar, bl a presenterade Gerhard Larsson sin Missbruksutredning. Återkommer till den i en separat bloggpost. Enligt Europeisk statistik går dödligheten bland missbrukare i Sverige tvärtemot trenden i övriga Europa. I Sverige är det fler som dör, i övriga Europa färre. Vad beror det på?

På onsdagskvällen var jag på Rikskonserters avslutningskväll. Det bjöds på vacker musik, tankeväckande tal, mingel och gemenskap. En värdig avslutning på en verksamhet som har betytt mycket för levande musik i hela landet under många år. En epok går i graven och Statens Musikverk uppstår.

Torsdagsmorgonen började med gruppmöte med kristdemokratiska kollegor som har uppdrag inom SKL. Ett härligt gäng! Sedan var det öppet hus på SKL. Passade på att få med mig en hel del information som jag har nytta av på hemmaplan. Efter lunch var det dags för mitt första sammanträde med Sjukvårdsdelegationen. Mycket information det första mötet. Ett uppdrag som ledamot i Sjukvårdsdelegationen känns både givande, lärorik och intressant. Tror att jag kommer ha stor nytta av det i det politiska arbetet på hemmaplan. Innan tåget gick hem var det en träff på Socialdepartementet. Dialogen mellan departementet och kommun- och landstingspolitiker är oerhört viktig. En ynnest att få tid att sitta ner med ministrar, statssekreterare och sakkunniga och ha en rak dialog. Det ger en röd tråd genom alla politiska nivåer.

Tågresan hem ägnades åt denna veckas mest omtalade bok. Patrik Sjöbergs bok "Det du inte såg" är skrämmande läsning. Man mår dåligt. Varför var det ingen som såg? Förstod? Sjöbergs och Tregaros öppenhet kommer att hjälpa fler ungdomar som varit utsatta för övergrepp att få hjälp.

Inga kommentarer: