torsdag, april 14, 2011

Humor och allvar

Idag har jag varit på Demokratidagen som SKL anordnar. En bra dag med bra föreläsningar. Höjdpunkten var dock den avslutande föreläsningen med Pär Johansson, grundaren av Glada Hudik-teatern. Det var en föreläsning med många tänkvärdheter, humor, allvar, skratt och tårar. Ja, det handlade faktiskt om människosyn och demokrati. Vilket samhälle vill vi ha och vilka får ta plats? Krossade fördomar och integration på riktigt. Det är många tankar jag bär med mig. Jag är inget fan av Kent, men det finns en låt som alltid får mina ögon att tåras och det är "Sverige". En otroligt vacker och fin text. Ni kan ju tänka er när Pär Johansson sätter på videon från Melodifestivalen där Glada Hudik-gänget sjunger "Sverige". Det var bara att svälja klumpen i halsen. Och nej, det var inte bara jag som förläget torkade tårar. Som Pär Johansson sa, passionerat ledarskap smittar av sig! Det tål att tänka på!

Inga kommentarer: