måndag, april 18, 2011

Kultur, snittar och nya bekantskaper

Befinner mig i Orléans, ca 13 mil söder om Paris, för mitt första plenarmöte med kommitté 3 inom AER. Kommitté 3 jobbar främst med kultur, utbildning och ungdomar. Intressant och lärorikt och skolengelskan har dammats av (även om det är lite östgötsk accent på den). Kul att träffa nya människor från hela Europa.

När frågan om prioriteringar för 2012 avhandlades föreslog jag att man skulle arbeta med att kultur ska vara tillgänglig för alla - som publik, på scen och bakom scenen. Det handlar alltså om arbetet med att implementera FN:s konvention om rättigheter för personer med en funktionsnedsättning. Förslaget mottogs positivt och det känns gott. Jag kommer att följa upp detta initiativ på nästa möte i september.

Vi har uppenbarligen lite olika syn på vad som är lunch. Lunch är för mig inte olika små smörgåsar (snittar med finare ord) och ett glas rosévin. Så, jag var ganska hungrig när det var dags för middagen... Men jag lovar, jag behöver inte somna hungrig.

Vi hann titta lite på Orléans under eftermiddagen i försommarvärmen. Imorgon vänder vi åter hemåt. Vi åker bil mellan Orléans och Paris. Ett litet äventyr i sig.

Inga kommentarer: