fredag, november 03, 2006

Luciakandidater vill fly Sverige

I gårdagens JP presenterades de tio kandidaterna till Jönköpings lucia. Fyra mörkhåriga och sex blonda. Slående var att åtta av tio vill jobba utomlands. Trötta på Sverige och Jönköping? Roligaste citatet ur kandidatpresentationerna: "Paris är en spännande stad. Jag kan även tänka mig att flytta till Göteborg."

En av kandidaterna hade nog det mest genomtänkta svaret jag läst någonsin i en sån här presentation om vad Lucia betyder för henne. Hon svarar " Lucia torterades för sin tro skull, men hon förlorade aldrig sin tro. För mig är hon ett av många föredömen." Helt annat än de vanliga svaren om en fin tradition och sprida ljus och värme.

Om jag ska rösta på någon av kandidaterna? Näe. Tycker att det är lite fånigt med dessa omröstningar. Är det bara utseendet som ska styra vem som ska vara Lucia? Känns lite förlegat att rösta fram en söt Lucia. Sen är det väl alltid så att kandidaten med störst släkt vinner...

Inga kommentarer: