måndag, november 27, 2006

Staten bör ansvara för rättspsykiatrin

Idag lämnar Anders Milton över sitt betänkande om psykiatrin till socialminister Göran Hägglund. Som brukligt är presenteras betänkandet på DN Debatt. Det är ett rejält grepp som Milton tagit kring psykiatrin och mångt och mycket av förslagen kan jag instämma i. Att ansvaret behöver tydliggöras är helt klart, likaså att ökad samordning och en resursförstärkning krävs.
Det finns dock en sak som jag saknar i Miltons presentation av betänkandet och det är finansieringen och ansvaret för rättspsykiatrin. Jag anser att det ska vara staten som ansvarar och finansierar rättspsykiatrin, men att vården kan utföras av landstingen på "entreprenad". Det är staten som dömer personer till rättspsykiatrisk vård och därför borde staten även ansvara och finansiera för den. Jmf med vem som står för kostnaden för en person som sitter i fängelse.
I vårt landsting tränger kostnaden för rättspsyk undan den "vanliga psykiatrin", vilket är olyckligt på många sätt och vis. Jag hoppas att socialministern funderar ett par extra gånger på ansvaret för rättspsykiatrin innan en proposition läggs.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar om du istället för DN inte ska läsa denna sida http://www.sou.gov.se/psykiatri/index.htm istället och sen gå in på ambitioner och ansvar. Läs sen bilaga 2 så står det en hel del funderingar om den rättspsykriatiska vården och dess huvudman

Mia sa...

Anonym// Läste denna bilaga senare igår, men jag kan inte se att det ska vara staten som finansierar rättspsykiatrin. Det talas om medfinansiering.