torsdag, november 23, 2006

SJ:s märkliga biljettsystem

Det börjar bli täta turer till Stockholm nu. Sitter ännu en gång på tåget mot Stockholm och passerar snart Norrköping. Ska upp på möte med valanalysgruppen, men var tvungen att åka redan idag eftersom inget tåg tar mig till Stockholm i tid imorgonbitti. Vi börjar gå in i slutskedet av vårt arbete.

Ikväll passar jag på att träffa Camilla, Hannah och kanske även Andreas. Det ska bli kul. Kanske en sväng till det berömda DG?

Nu till saken. Märkligt system SJ har för sina biljetter. Jag åker billigare med Just nu-biljett i 1:a klass än en andraklass-biljett (fanns inga just nu-biljetter i andra klass kvar). Brukar försöka boka de billiga just nu-biljetterna. Imorgon när jag ska hem var en ordinarie 1:a klassbiljett bara ca 60 kr dyrare än en ordinarie andraklassbiljett. Mycket märkligt! Just nu-biljetterna var helt slut. Vad jag valde? Gissa. Åker ju tåg ganska ofta och det är i princip aldrig samma pris på biljetterna, trots att det är samma sträcka jag åker. Hur kan det komma sig? Hur som helst är det bekvämt att åka tåg. Och inte minst är det miljövänligt!

Inga kommentarer: