onsdag, augusti 15, 2007

På ständig jakt efter förbättring

I senaste numret av Amelia var det en artikel som var mitt i prick. Den handlade om förbättringsmanin i samhället. Allt ska förbättras och alla jagar runt för att hänga med i svängarna. För man vill ju inte "stå still". Eller?

Fred Forsell har skrivit artikeln som är tänkvärd och rolig. Forsell går loss på magasin, kvällstidningar, tv-program och coacher som ska hjälpa oss att förbättra allt från sex till trädgården. Ingen slipper undan hans vassa penna. Men störst knäpp på näsan ger han egentligen till oss alla som ivrigt slukar alla dessa tips på hur vi kan förbättra oss och vår omgivning. Vi som jagar runt och ständigt har nya projekt på gång. Han skriver "Frågan är vilken massiv, kollektiv osäkerhet som gör att vi alla känner oss tvungna att bli experter, smakdomare, vinkännare, muskelbyggare och hobbydesigners. Frågan är varför vi inte duger som vi är."
Vidare skriver han:
"Ja, nu är det fanimig dags att slå ett slag för de få som fortfarande är normala - det vill säga: För oss som inte river ut hela innandömet ur huset vi nyss köpt, för att sen ta ett banklån på 200 000 för att om allt från grunden."

Jag kunde nästan höra ett AMEN! från maken när jag läste detta för honom. Jag får erkänna. Jag gillar att se på Ernst och Roomservice, läsa om inredning, trädgårdsbilagor och må bra-tips. Jag erkänner att jag gärna vill göra om både hus, trädgård och mig själv. Jag gillar att ha små projekt på gång. Men jag är nog, handen på hjärtat, lite för dålig på att ta en paus och bara njuta (utan dåligt samvete av overksamhet). Kanske det finns en liten förbättringsartikel någonstans om hur man blir bättre på att njuta av vardagen?

Vill du läsa Forsells artikel får du masa dig iväg och köpa nr 18 av Amelia.

Inga kommentarer: