fredag, augusti 31, 2007

Riksmötets öppnande och klädbestyr

Visst är det väl något speciellt med Riksmötets högtidliga öppnande? Jag har iallafall haft en liten dröm att någon gång få vara med på det. Men eftersom jag varken har ambitionen att sträva efter en plats i riksdagen eller är gift med en man som är riksdagsledamot, har möjligheten tett sig minst sagt liten att vara med på denna högtidlighet. Inte heller har jag några som helst tankar på att gifta om mig av detta skäl.

Men...

Jag har en god vän (och tidigare chef) som är riksdagsledamot. Hon har nu bjudit in mig till Riksmötets öppnande. Tack! Det ska bli väldigt trevligt.

Som kvinna kommer då genast tankarna på kläder. Värdsligt. Ja, men inte oväsentligt. Vad ska man ha på sig vid detta högtidliga tillfälle? Dessutom ska vi gå på opera på kvällen.

Kan detta fungera? Eller är det för "bröllop" över det hela? Trivs annars bra i klänningen och med "kappan" till blir det inte för bart. Klänningen är i siden, lila och vadlång.
Tacksam om någon med lite mer vana av dylika tillställningar kan komma med ett gott råd. Det hjälper liksom inte riktigt med "högtidsdräkt". Vill ha mer handfasta råd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har inte direkt någon erfarenhet av liknande tillställningar och jag ser inte riktigt hur klänningen ser ut på bilden. Men det hindrar mig inte från att ha en åsikt =).
Av din beskrivning tycker jag det låter perfekt. Bra färg, lilla är helt rätt i höst. Siden, lyxigt värre. Vadlång, bra mellan längd. Positivt med en kappa för om det är kallt, som här på kansliet, så fryser du inte. Samtidigt kan du ta av den om du känner att de flesta andra har bara klänningar. Lycka till. Jag tar förgivet att jag får se dig på TV eller på vimmelbilder från det högtidliga öppnandet.
/Stina