lördag, mars 07, 2009

En natt på Akuten

Fredagsnatten tillbringade jag på Akuten på Ryhov. Jag var där för ett studiebesök och skulle få följa verksamheten under natten. Lite nervös kom jag dit vid 21. Det kan ju hända vad som helst på en akutavdelning. Jag fick börja med att byta om och vara med på rapporteringen. Det var full rush och överbeläggning. Lite smått kaos för mig som utomstående. Personalen var "nöjd" med att jag fick se hur stressigt det är. Jag följde med på provtagningar mm. Patienterna fick hjälp, en del kunde gå hem andra lades in. Några samtal från personer som fick rådet att vända sig till vårdcentralen. Men vid 1-tiden var det helt lugnt och tyst. Enligt personalen var det ovanligt lugnt för att vara fredagsnatt. De tyckte att det var lite typiskt nu när det var en politiker på besök. Kan väl säga att det är inte första gången personalen säger så när jag är ute på studiebesök;-)

Framåt småtimmarna var jag rejält trött, ovan vid att vara vaken vid den tiden, och småfrusen. De tyckte jag kunde åka hem vid 6. Varför sitta och vänta en timma till på en tyst och tom akutavdelning? Så, jag åkte hem. Sängen hägrade.

Inga kommentarer: