tisdag, mars 31, 2009

Heldag i Gnosjö

Idag har jag tillbringat dagen i Gnosjö. Började dagen med LokalLAKO där bl a vårdval, ungdomsmottagning, barnahus och korttidsboenden stod på dagordningen.

Så fort LAKo var avslutat blev det en raskp promenad till vårt gruppmöte några kvarter bort. Jag kom in mitt i en intressant diskussion om cancerläkemedel. Det är ju en ganska het fråga nu, om man säger så. Det finns ett par saker att säga i denna fråga:
1. Landstinget i Jönköpings län har tagit fram en ambitiös cancerplan som ska införas under 3-5 år.
2. För 2009 tillförs 13,5 miljoner till cancervården varav 5 miljoner öronmärks för att förbättra den palliativa vården.
3. Det har inte lagts några besparingskrav på vården, utan det är budgetramar som ska hållas inom respektive sjukvårdsområde.
4. Tack och lov att det inte är vi politiker som beslutar om vilka läkemedel som ska förskrivas eller ej (vilket man kan tro när man läser en del insändare). Det är det professionen som ansvarar för! Vår uppgift som politiker är att ge förutsättningar för att bedriva en bra vård.
5. Det behövs ett öppet samtal om värdig vård i livets slutskede.

Tack till Sören Hansen från Läkemedelskommittén besökte vårt gruppmöte för att bättra på våra kunskaper om läkemedelsfrågorna stort.

Efter ett gruppmöte är jag oftast helt slut. Många tankar och funderingar. Diskussioner som ska sammanfattas i minnesanteckningar. Samtidigt är det alltid givande och kul att träffa sina partikollegor.

Nu har jag iallafall packat inför ett par dagar i Uppsala och Svensk Scenkonsts stämma.

Inga kommentarer: