fredag, april 03, 2009

Dagens tankar och intryck

Klockan har passerat midnatt och jag har nyligen kommit tillbaka till hotellet efter en god buffé och trevlig gemenskap på Stadsteatern i Uppsala. Tänkte försöka sammanfatta torsdagens intryck och funderingar innan jag kryper ner i sängen för att sova.

Det är inte alldeles lätt att få tid att sätta sig och blogga mellan aktiviteterna, så om du vill ha en koll på vad som sker rekommenderar jag att du kastar en blick på Twitteruppdateringarna till höger på bloggen. Kan erkänna att jag valde att gå ner i hotellets gym framför att blogga när det fanns lite luft i programmet...

Jag befinner mig alltså på Svensk Scenkonsts stämma i Uppsala. Ett bra tillfälle att nätverka och inhämta mer kunskap.

Vi fick en presentation av SOM-institutets rapport om scenkonstens publik 2008. Det är en konst att presentera statistik på ett inspirerande och intressant sätt, vilket Rudolf Antoni behärskar till fullo. Statistik kan ju vara hur torrt och tråkigt som helst.
Noterbart är att klyftan mellan akademikers och arbetares teaterbesök minskar över tid, men tyvärr är det inte så att arbetarna går mer på teater. Det är akademikernas teaterbesök som minskar.
Tittar på man på topp 3 vad gäller genrer inom scenkonst så är det komedi, musikal och fars som gäller hos svenska folket. Man kan även se att lågutbildade föredrar fars i högre utsträckning än högutbildade, samt att det är en ålderskillnad i detta intresse. 62% av de äldre gillar fars, medan endast 24 % av de yngre (under 30) gör det samma. Fars går mest hem i området Småland och öarna och det är kristdemokrater som gillar fars mest. Finns det ett samband? Hur påverkar det reportoaren i det nya Scenkonstens hus?
Undersökningen visar att teaterpublik är mer aktiv än de som aldrig går på teater och att det finns ett samband mellan tolerans, god hälsa och nöjdhet med livet och kulturutnyttjande.

Vi bjöds på ett fantastiskt stycke av Steve Reich framfört av Mats Bergström. Helt i min smak!

F d statsrådet Jan O Karlsson höll ett anförande på temat "Hur ska Sverige flytta fram sina positioner inom EU?". Det var kryddat med personliga erfarenheter och reflektioner och bjöd på en del skratt. Han talade bl a om kulturkrockar och den svenska självbilden. Karlsson menade att vi efter 14 års medlemskap fortfarande inte är mentala medlemmar av EU och undrade om vi någonsin kommer att bli medlemmar på riktigt i EU.

Dagens program avslutades med en debatt om "Kulturpolitiken mot framtiden". För mig kändes det inte som att det var något nytt som kom fram i samtalet. Trots att representanten från Kulturdepartementet flera gånger upprepade att det inte blir någon "The kulturproposition", går alla och väntar på att få veta vad regeringen tycker. Och det får vi veta i kulturproppen. Om den har stort eller litet k lär vi få veta när den presenteras.

Kvällsprogrammet bjöd på ett antal föreställningar att välja emellan och jag valde att gå och lyssna på Matti Bye. Det var en annorlunda upplevelse. Improvisationsmusik till konstfilm/stumfilm som projicerades i bakgrunden på scenen. Bra, men inte riktigt min grej.

1 kommentar:

Mix Archer sa...

Hej kul att läsa att du bloggar om Idrott och Norrpan

http://mixarcher.blogg.se/

keep the good work