tisdag, april 07, 2009

Läsa en bok?!?

Idag kom JP:s fotbollsbilaga och den var ganska förutsägbar - brassarna på en strand på förstasidan;-) Men, det var inte det jag tänkte kommentera, utan vad några av spelarna i J Södra svarar på frågan "senast lästa bok". Här är två svar: "Jag läste senast en bok i lågstadiet under tvång av min lärare. Det är bara biltidningar som gäller." och "Böcker läser jag aldrig. Däremot tidningen Allt om film."
Det första svaret gör mig nästan lite ledsen. Böcker ska inte vara förknippade med tvång. Klart att man inte får lust att läsa böcker då. Böcker ska vara förknippade med nyfikenhet.

För mig som älskar böcker är det en gåta att man väljer att inte läsa en bok. Jag har alltid fått böcker i present, haft lånekort på biblioteket och burit hem travar med böcker, sett fram emot bokrean o s v. Nyckeln är kanske att mina föräldrar uppmuntrat och stimulerat mitt läsande. Det är jag tacksam för.

Det är bara att beklaga att dessa killar gått miste om så många bokupplevelser. Att läsa böcker ger fantasin en knuff, mer kunskap och bättre ordförråd för att ta några exempel.
Det är inte direkt macho att erkänna att man aldrig läser böcker. Snarare lite skämsigt. Tyvärr är det allt för vanligt att elitfotbollsspelare har svårt att säga när de senast läste en bok...

Inga kommentarer: