tisdag, april 28, 2009

Nyttig introduktionskurs

Ikväll har jag varit på introduktionskurs för handledare och elever vid Körskolan i Jönköping. Det krävs ju numera att man går en sån kurs för att få övningsköra med sina barn. Och det är nog bra. Det är trots allt 22 år sedan jag tog körkort och man lägger sig till med en del olater under resans gång. Dessutom ändras en del trafikregler.
Eco-driving är visst krav när man kör upp. När de gick igenom detta kände jag att det ryckte i mina fötter. Hur gör jag när jag kör? Det går ju med automatik med koppling, broms och gas. Funderar inte så mycket på hur jag gör med fötterna. Troligtvis använder jag kopplingen lite för mycket för att klara eco-driving. Hm. Jag har en del att tänka på om jag ska lära Daniel göra rätt från början. Och hur lär man ut bilkörning på ett bra och pedagogiskt sätt?

Vi fick bra material med råd om hur vi systematiskt kan öva hemma och det kommer vi har stor nytta av både Daniel som elev och jag som handledare. Tror att jag kommer att bli en bättre förare under Daniels övningskörningstid. Jag får ju en uppdatering och måste tänka ännu mer på hur jag kör. Märkte att Daniel kollade lite extra när vi körde hem ikväll och sen alla frågor. Hjälp! En tonåring som tar körkort är precis som ett litet barn som ställer 1000 frågor om precis allt...

Nu väntar vi bara på körkortstillståndet. Sen börjar vi övningsköra. Börjar så smått undra vad jag gett mig in på. Jag kommer ju sitta bredvid utan att kunna påverka skeendet mer än att i nödfall dra i handbromsen. Det känns lite läskigt att inte ha kontroll över bilen. Förstår nu varför pappa höll sig i handtaget när jag övningskörde;-)

Inga kommentarer: