tisdag, januari 26, 2010

Lönsamt med ADHD-behandling i fängelser

Igår rapporterade Ekot om att det är lönsamt med ADHD-behandling i fängelser. Man har räknat fram stora samhällsekonomiska vinster, men den största vinsten är nog oskattbar - den mänskliga.

I maj 2008 hade jag förmånen att få delta vid en konferens på temat neuropsykiatriska funktionshinder, missbruk och kriminalitet. Bl a fick vi information om det projekt som bedrevs vid Norrtäljeanstalten och som nu visar sig vara lyckat. Det var många intressanta föredrag på konferensen och jag följer med intresse dessa frågor. Jag har skrivit någon ledarkrönika på temat och lärt mig mycket av Steve Ericsson som jobbat länge med dessa frågor. Han delar frikostigt med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

I Ekots rapportering berättar man om de samhällsekonomiska vinster som görs om man lyckas lämna en kriminell livsstil med hjälp av denna medicinering. Varför tar man inte upp behovet av tidiga insatser, stöd och hjälp så att man inte hamnar i en kriminell livsstil? Det är ju där de allra största vinsterna finns, både samhällsekonomiskt och mänskligt.

1 kommentar:

Steve sa...

Tack Mia för att du följer ADHD-frågorna och deltar i debatten. Liksom du undrar jag varför inte tidiga förebyggande insatser görs. Den 19 januari skrev jag ett inlägg " hur stävja ungdomsbrott" på min bloggg m a a en utredning av Östergötlands länspolismästare Mats Löfving. Samtliga åtgärder som han där föreslog var åtgärder när brotten redan är begångna. Hur tänker man då ?