fredag, februari 05, 2010

Sur, trött och frusen *uppdaterad*

Tågförseningar kan jag stå ut med. Ja, jag har nästan vant mig vid dem. MEN, jag står inte ut med att man ljuger sina resenärer rakt upp i ansiktet! Och absolut inte kl.6 på morgonen när det är -10 grader. Mitt tåg skulle ha gått 6.06 från Tenhult. Beskedet på både informationstavlan och i högtalarna var att det skulle gå ersättningsbuss.
6.30 när trafikupplysningen öppnade hade ännu ingen buss kommit och beskedet jag fick var att ingen buss var beställd. TACK!
6.38 dök ett Krösatåg upp. Det tog oss till Forserum. Där skulle en ersättningsbuss ta oss vidare till Nässjö. Ingen ersättningsbuss kom, utan en ordinarie länsbuss efter 25 minuters väntan. Den bussen var överfull. Tack och lov att ingen olycka skedde i vinterväglaget.

Om man vet om att det är fel redan vid 5 på morgonen. Varför fungerar det då inte bättre med ersättningstrafik och information? Och varför går man ut och säger att det kommer ersättningsbussar när det inte gör det? Var är respekten för resenärerna? Dåligt av Länstrafiken!

Nu är jag äntligen på väg till Stockholm. Kommer försent till det möte jag själv ska leda. Den här dagen började inte bra. Jag är trött, sur och frusen. Men jag får iallafall sitta ner nu...

Jag kan berätta hur hemresan gick. Den gick inte med tåg. Tåget från Stockholm skulle ha gått 16.21 men avgångstiden flyttades fram 10-20 minuter i taget. När det gått en timme och senaste besked var 17.40 fick jag och Acko möjlighet att åka med vänner i deras bil till Jönköping. Under bilresan hem såg vi på nätet att vårt tåg hade ställts in. Tack vare goda vänner var jag hemma vid 21.30. Om jag förlitat mig på SJ vet jag inte när jag skulle ha varit hemma...

Inga kommentarer: