tisdag, november 16, 2010

Vården av de allra minsta

Idag har jag varit på "prao" på Neonatalvårdavdelningen på Ryhov. Det har varit en mycket lärorik och intressant dag. Vilket engagemang från personalen och vilken fin vård de allra minsta ges. För små är de sannerligen. Och söta.

En ombyggnation för att kunna ge en säkrare vård är välbehövlig. Det är alldeles för trångt idag. Beslutet om ombyggnation fattas av fullmäktige i nästa vecka. Det är en satsning på 30,3 miljoner.

Jag är imponerad över den höga andelen mammor som ammar helt eller delvis när de lämnar neo. Många av dem har ju tillbringat många veckor på avdelningen och dessa mammor är värda all respekt för att de orkat hålla igång mjölkproduktionen utan att ha barnet vid sitt bröst. Personalens stöd och uppmuntran är så otroligt viktig.

Tack till personalen som tog sig tid att ta hand om mig idag och berätta om sitt arbete. Jag har lärt mig mycket! Tack!

Inga kommentarer: