söndag, januari 09, 2011

Lilla älskade farmor

1916-2011

Lilla älskade vackra farmor har äntligen fått somna in och slippa all smärta och oro. Även om vi visste att du skulle lämna oss inom kort, gör det ont när slutet är här. I natt tog det slut. Det blir tomt. Farmor, du saknas. Jag är så tacksam att jag hann säga farväl. Fick krama dig, hålla din hand och smeka din kind. Du var min lilla vackra farmor ända in slutet. Så värdig. Jag saknar dig!

Det var farmor som väckte mitt intresse för korsord. Hon och farfar var inbitna korsordslösare. Ett arv som gått vidare.

Farmor har alltid funnits där för uppmuntran och trevliga samtal om allt mellan himmel och jord. Hon ville ofta höra hur det var med hennes barnbarnsbarn. Många gånger har jag önskat att jag bott närmre för att kunna smita upp till henne för en fika. Det är inte riktigt detsamma att prata i telefon. Det var till farmor jag skickade vykort när jag var ute och reste, i tjänst eller privat. Hon tyckte om att få kort. Nu har jag ingen att skicka vykort till.

Jag har så många fina minnen av farmor och dem ska jag bära med mig och berätta om för mina barn och förhoppningsvis barnbarn. Det var hos farmor i Torpet som vi fick Singoallakakor. Det var av farmor och farfar som jag fick små dockor när de varit ute och rest. De dockorna finns sparade på vinden. Jag tror att jag fick min första kamera av farmor och farfar.

Min förkärlek för kaméer har sitt ursprung i farmors kamé. Klassiskt vackert. Och det var farmor. Hon var alltid så mån om att vara fin.

Jag kommer aldrig att glömma första gången som farmor och farfar träffade sitt första barnbarnsbarn, vår Fia. De kom och hälsade på oss på BB i Norrköping. De var så glada och höll så försiktigt i Fia. Jag har en underbar bild från det tillfället.

Ett av mina käraste och mest använda kakrecept är Farmor Alvas sockerkaka. Den blir så porös och fin. Idag bakar jag en sådan för att hedra och minnas farmor. Det är ett recept som mina barn kommer att få del av och kanske mina barnbarn i framtiden.

Även om lilla farmor inte längre finns med oss här i livet, lever farmor alltid vidare i våra minnen. Kära minnen. Vackra minnen. Banden finns där för alltid.

Ge farfar en kram från mig. Jag vet att du har saknat honom!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fint du har skrivit om farmor. Nu har farmor kommit till gravkapellet i Hällestad vi var med när de hämtade henne, hon var så fin när de lade ner henne i kistan.Imorgon ska vi till begravningsbyrån och då vet vi när det blir begravning.
Är väldigt trött så ikväll blir det tidig kväll för oss, det är så tomt nu när inte farmor finns mer.
Kram Mamma