lördag, januari 29, 2011

Minnen och vackra saker

Tog vägen över Finspång och Bruket när jag skulle hem från Norrköping. Farmors lägenhet ska tömmas. Vi barnbarn har fått ta saker som vi vill ha efter att delning har skett. Och vilka skattgömmor farmor hade. Många vackra ting och hon hade verkligen sparat på allt. Och jag menar allt. Jag har bl a fått ett kuvert med massor av vykort som jag har skickat till farmor genom åren. De måste ju ha betytt något eftersom hon har sparat dem. Jag har även fått presenter som jag har gett till farmor, på bilden i höger kant syns Jerzy Einhorns bok som han har skrivit en liten hälsning i till farmor.

Det är tungt att gå igenom sakerna, för farmor saknas. Men samtidigt ler jag åt fina minnen. Jag har t ex fått tillbringaren som farmor serverade saft i när vi besökte henne. Kaffekopparna som jag minns sen jag var liten. Farmors kakbok. Ja, det är många saker. Minnen. Undrar också hur det var när farmor använde alla fina handskar, de silverfärgade klackskorna och cocktailklänningen? Farmors lilla rosa puderask kommer jag att vårda ömt. Inget dyrbart i kronor och ören, men det var farmor. Och det går inte att värderas monetärt.

Sonen som flyttar hemifrån i nästa vecka har fått ett par kartonger med husgeråd. Ett värdefullt startbidrag. Och det är kvalitet! Blir nästan lite frestad att byta ut farmors sockerkaksform så att jag kan få behålla den själv...

Inga kommentarer: