måndag, november 05, 2007

Har du betalat någon svart?

Den stora och viktiga frågan i dag är: "Har du någon gång betalat någon svart?" Och frågan ställs till våra 349 riksdagsledamöter (och ministrar). Den frågan är avgörande för förtroendet för den förtroendevalda.

Missförstå mig inte nu. Jag anser givetvis att alla, oavsett om man är förtroendevald eller ej, ska göra rätt för sig och betala vitt. Det har vi faktiskt lagstiftat om och då får man rätta sig efter lagen. Men det skulle vara intressant att veta hur det procentuellt ser ut bland gemene man. Hur är det med skattemoralen? Hur många av dem som upprörs över ministrar och riksdagsledamöter som betalat någon svart har själva gjort samma sak? Handen på hjärtat.

Ja, jag kan erkänna att jag har betalat svart för barnvakt. Sommaren 1989 betalade vi min lillasyster för att hon skulle passa Fia när jag sommarjobbade inom långvården.

Finns det någon förtroendevald som är vit som snö som följer alla lagar till punkt och pricka och aldrig gjort något snedsteg? Vem vågar bli förtroendevald när varje synd ska synas i sömmarna? Eller är det vissa synder som är värre än andra? En förtroendevald är en person med fel och brister. Tyvärr lika ofullkomlig som de flesta...

Inga kommentarer: