tisdag, december 16, 2008

Brandutbildning

Idag har vi haft brandutbildning på Landstingets kansli. Utbildningen bestod av både en teoretisk och en praktisk del.
Den första delen av den praktiska övningen bestod i att släcka elden med hjälp av en filt på en människa som låg på marken och brann.

Landstingsråden Rydefjärd och Backlund in action

När jag och Helena skulle göra samma sak gick det inte lika galant. "Gubben" som brann fick sannolikt en whiplashskada när vi hjälpte honom med hans brinnande kläder...

Den andra delen bestod i att använda en skumsläckare för att släcka en brand. Vi fick bl a veta att vi skulle hålla ordentligt långt ut på slangen, vilket inte var obekant för herrarna i sällskapet...

När jag själv skulle släcka elden uppstod ett visst problem. Den ville inte sluta brinna trots att jag sprutade för fullt med skumsläckaren. Brandmannen spelade mig ett spratt till mina kollegors glädje.

Undrar hur många det var som gick hem och vände upp och ner och skakade lite på pulversläckarna där hemma efter dagens pass?

Inga kommentarer: