tisdag, december 23, 2008

Lugnet har lagt sig

Allt julstök är klart och det är bara tidig eftermiddag. Lugnet har lagt sig i huset. Det är skönt. Det doftar gott av såpa. Nu ska jag krypa upp i soffan med "Den sista vintern" av Åke Edwardson som jag lånade av mamma igår. Möjligtvis värmer jag lite glögg också.

Om ett par timmar blir det de första skinkmackorna med senap. Tyvärr hittade vi ingen "östgötasenap" trots ett antal butiksbesök i både Norrköping och Finspång. Har man slutat att tillverka den?

I år hoppar vi nog över uppesittarkvälls-TV. Att julstäda tar på krafterna och om man har en bra bok att läsa är valet lätt. När jag bodde hemma brukade vi alltid lyssna på närradions uppesittarsändning och göra det där allra sista inför julafton. Mysigt.
Jag har nog aldrig lyckats vara vaken tills dan före dopparedan övergår till dopparedan. Och varför ska man egentligen det? Frågan är hur jag ska lyckas med att hänga upp barnens julstrumpor när de garanterat kommer att somna efter mig? Får väl göra det tidigt imorgon bitti när de sover... Trots att de är "stora" nu är det tradition med julstrumpor. När slutar man med julstrumpor?
I år är det jag som har fått köpa den stora chokladtomten till dem. Det gjorde ju alltid lilla mormor.

Inga kommentarer: