lördag, december 06, 2008

Det är ju fuskdeg!

Idag har julstämningen höjts ett par snäpp, trots det grådaskiga vädret som gör att snön smälter.
Vi inledde lördagsmorgonen med att baka lussekatter (dubbel sats). Fia ville ju ta med sig lussekatter hem och hennes tåg gick vid 14-tiden. Så, vid 8-tiden sattes degen på jäsning. Sen hade vi en mysig stund i köket när det bakades lussekatter under många skratt. Lussekatterna blev stora, saftiga och goda. Men så är de ju bakade på kesella och glädje också!

Efter att jag lämnat av Fia vid tåget blev det pepparkaksbak. Hjärtan. I massor. Hela den stora julburken är fylld av pepparkakshjärtan. Alla fick inte ens plats. Nu luktar det pepparkakor i hela huset. Mysigt.
Äldste sonen kommenterade pepparkaksbaket med lite sur röst; "Det är ju fuskdeg!". Ja, tänka sig. I år köpte jag faktiskt degen billigt på Lidl. Är man en kvinna i karriären...

När maken såg på PL passade jag på att pynta lite ute i trädgården. Belysningen i Spirean vid garaget kom äntligen på plats. Inser att jag borde ha köpt en belysning med 80 ljus istället för 40. Alltid lär man sig något. Det ser ändå fint ut när man tittar ut genom köksfönstret.

Nu kryper jag upp i soffan, tänder några stearinljus och läser upplösningen av "Nästan död man". Gillar Edwardssons stil att skriva.

Inga kommentarer: