söndag, augusti 28, 2005

Surt, sa räven

I dagens SvD dömer Pär Nuder ut den borgerliga alliansen som en PR-kampanj. Jag kan knappt hålla mig för skratt. Anfall är som vanligt bästa försvar när man är i ett trängt läge som socialdemokraterna är. Bilden av socialdemokraterna är föga smickrande även om man nu försöker köpa väljare genom diverse sockrade löften. Jag förstår om Nuder tycker att det är jobbigt nu, för i opinionsmätning för opinionsmätning ger väljarna stöd för den borgerliga alliansen.

SvD har gjort en grafik över "den splittrade borgerligheten". Någon förvånad över att de fyra partierna inte tycker lika i alla frågor? Det är ju faktiskt fyra partier och inte ett. Gör samma grafik för socialdemokraterna och dess samarbetspartier så är nog oenigheten ännu större. Ja, oenigheten är nog t o m större inom det socialdemokratiska partiet än inom alliansen.
Tillåt mig tvivla att socialdemokraterna kommer att presentera en gemensam valplattform tillsammans med sina stödpartier. Och är ett "samarbete" som bygger på hot och ultimatum vid varje budgetförhandling bra för Sverige? Nej.

Jag kan ge Nuder rätt på en punkt, den borgerliga alliansen bör skriva en gemensam ekonomiskpolitisk motion. Det vore en styrka för alliansen och alternativen blir än tydligare för väljarna.

Inga kommentarer: