måndag, juli 31, 2006

100 saker du inte visste om mig

Meeri och ett antal bloggare till har gjort 100-listor och härmed publicerar jag listan över "100 saker som du inte visste om mig".
Om du råkar veta 75 procent eller mer av dessa saker är du antingen min släkting eller någon som jag känt ganska länge.

1.Mitt fullständiga namn är Maria Charlotta Elisabeth Frisk
2.Frisk är min mammas flicknamn
3. Är född Arvidsson
4. Har vallonsläkt på min pappas sida
5. Har fobi för ormar
6. Gillar inte djur alls, speciellt inte hundar
7. Är svag för hårdrocksballader
8. Lyssnar inte gärna på jazz
9. Var på en konsert med Saxon i Himmelstalundshallen på 80-talet
10. Gick på karnevalen i Norrköping 1987 iförd ett brunt påslakan
11. Avskyr att ta sänka eller att stickas i fingret
12. Tog mitt första simborgarmärke när jag var 6 år
13. Favoritfilmen är "Broarna i Madison County"
14. Är envis (eller kan man skriva uthållig eller målfokuserad?)
15. Är långsint (slås nog endast av unge herr Sturesson på detta område)
16. Har ett hett temperament
17. Har Severiano Ballesteros autograf
18. Ser gärna på "Gilmore girls" tillsammans med dottern
19. Gråter lätt när jag läser om någon som far illa (även om det står i Expressen). Lite pinsamt när man sitter på tåget.
20. Har opererat högra ögat för skelning
21. Har haft tandställning
22. Har inte druckit öl sedan jag var 16 år och konsumerade för mycket folköl en kväll
23. Byter kanal på radion när Nanne eller Shakira spelas
24. Drömmer om att jobba som ledarskribent på Norrköpings Tidningar
25. Blir irriterad på bilister som inte vet att det finns blinkers på bilar
26. Får tårar i ögonen när svenskar står högst upp på pallen och ska ta emot guldmedalj och nationalsången spelas
27. Gråter när jag hör "Tears in heaven" med Eric Clapton
28. Drömde en gång om att bli löjtnant inom signaltrupperna
29. Slogs på skolgården i trean för att hjälpa en klasskompis (kille) som fick stryk
30. Glasögonen gick sönder i ovannämnda slagsmål
31. Tvåa i bild
32. Min favoritmat på kvällen är te och mackor (släktdrag)
33. Har läst 10 poäng FN-kunskap på Universitetet
34. Blev stoppad av polisen när min morbror skjutsade mig på sin cykel
35. Älskade "Vilse i pannkakan" när jag var yngre
36. Även John Blund var en favorit i yngre år
37. Har höggravid drämt en minigolfklubba i en sten så att det slog gnistor
38. Usel förlorare. Hur många yatzys har vi köpt?
39. Skriker när jag ser på i princip all sport. Som om det går bättre då…
40. Gillar att titta på hästhoppning
41. Är fascinerad av Australien (men tyvärr finns det alldeles för mycket orm där)
42. Har haft en massa brevkompisar runt om i världen
43. Vi hade ett "berlinbarn" hos oss när jag gick i 8:an
44. Gillar att dansa, helst till 80-tals musik.
45. Har dansat gammeldans när jag var liten, roligaste är polka
46. Har varit med i Paul Paljetts fan club
47. Vill ha en folkdräkt, Skedevi- eller Vångadräkten
48. Var förtjust i Micke "Syd" Andersson när Gyllene Tider slog igenom
49. Gillar inte ketchup
50. Gjorde själv ett andra hål i örat med en nål
51. Blir lätt stressad i kassaköer
52. Älskar att bada skumbad
53. Har aldrig prövat hasch eller liknande droger
54. Har snattat på Konsum i Sonstorps Bruk
55. Prenumererade på Starlet och Mitt livs novell när jag var en liten jänta
56. Har sålt grejer för att stödja Greenpeace
57. Sålde jultidningar som barn. Fick bl a en klockradio i premie.
58. Mitt första sommarjobb var att städa trappor i ett bostadsområde på Hårstorp
59. Avskyr radioreklamen för Sportson och Thitusonbil. Byt kanal! Skulle f ö aldrig köpa bil eller cykel av dem p g a reklamen!
60. Enligt äldste sonen hummar jag när jag äter något gott
61. Älskar deckare och romantiska böcker
62. Gråter lätt när jag ser filmer
63. Har ett fadderbarn
64. Den möbel som jag gillar bäst hemma är vår blå kökssoffa som har stått i farmor och farfars torp
65. Gillar att testa nya saker, anta utmaningar
66. Har cyklat omkull och brutit näsbenet
67. Har gått ett år på "klipp och klistra"-linjen d v s Distribution- och kontorslinjen
68. Gillar att pyssla inne och är nog ganska huslig av mig
69. Samlar på hjärtesaker
70. Äter inte bruna böner, spenat eller musslor och helst inte fisk
71. Favoritgrönsaken är lök i alla dess former, men helst rödlök
72. Gillar att tälta
73. Har spelat blockflöjt i kyrkan på en skolavslutning
74. Är MHF-mästare i "kvackkvack-dansen" (beviset finns på vinden)
75. Mår illa när jag åker karuseller som bara snurrar runt, runt, runt
76. Var engagerad i elevrådet på högstadiet
77. Har börjat få gråa hårstrån
78. Älskar saffran; lussekatter, glass, saffranspannkaka, muffins…
79. Drömmer om att luffa runt i Italien en längre tid tillsammans med maken
80. Vill läsa en nybörjarkurs i italienska
81. Gillar smågodis, helst gelégodis
82. Äter aldrig upp de runda rosa och blå "knapparna" om jag köper engelsk lakritskonfekt. Blä!
83. Sjunger inte gärna så att andra hör det. Däremot högt i bilen.
84. Har inte direkt Sveriges bästa självförtroende
85. Har ett skrivbord med organiserat kaos
86. Gillar inte disktrasor
87. Dricker och äter inte något där bästföredatum passerat
88. Äter bara det vita köttet på kycklingen
89. "Skalar" kött (mammas uttryck) från fett
90. Somnar lätt när jag ser på tv (släktdrag)
91. Har fått tre parkeringsböter på de 19 år som jag har haft körkort
92. Är av princip inte med i facket, dock Alfakassan
93. Om jag ser en rysare måste jag se till slutet så att mördaren antingen sätts inom lås och bom eller dödas. I annat fall blir det lätt mardrömmar.
94. Har sommarjobbat inom hemtjänsten och långvården
95. Köper kryddor när jag är utomlands
96. Har svårt för giriga människor
97. Tycker inte om att fotograferas
98. Skulle aldrig ha läst pol.mag och nationalekonomi om jag börjat på universitetet idag
99. Har lätt ångest när bilen ska besiktas. Alltid hittar de något…
100. Födelsedagar ska inledas med frukost på sängen

Vill veta mer om er, Hannah och Camilla!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är matchen så dålig... att du hinner skriva en 100 lista ;-)

Måste nog skriva ut den så jag har bättre koll framöver.

Mia sa...

Acko// Inte alls. Men man kan ju inte sitta och stirra på ett livescore-fönster exakt hela tiden i 93 minuter... Kan faktiskt avslöja att jag skrev listan på laptopen samtidigt som jag hade livescorefönstret öppet:-)

Hm. Skriva ut? Låter lite oroväckande med tanke på att du är ordförande i nomineringskommittén... Får hänvisa till avsnittet om ofullkomlighetstanken i principprogrammet.

Anonym sa...

"8. Lyssnar inte gärna på jazz"

Känns så bra att vi inte känner varandra och inte behöver umgås. Eftersom man inte kan lita på en människa som inte tycker om jazzmusik!

Mia sa...

Anonym// Det var hårda ord! Jag kan för min del både umgås med och lita på människor som inte har samma musiksmak som jag har.

"Lyssnar inte gärna på jazz" är faktiskt en sanning med modifikation. Har flera jazzskivor jag gärna lyssnar på. Men jag gillar inte "påtisdag-jazz".