torsdag, april 26, 2007

Birds

Igår var jag och såg dansföreställningen "Birds" på Stickan i Jönköping. Det var en häftig upplevelse! Musik, ljud, rörelser och känslor!

I tisdagskväll träffade jag Gunilla Jansson och Jonas Örknér, koreograferna för "Birds", för att prata om danspolitik. Det samtalet var nyttigt ur flera aspekter för min del. Kanske det viktigaste ur det samtalet för mig personligen var att de avdramatiserade "att förstå" en modern dansföreställning. För Gunilla var en dansföreställning rörlig bildkonst och för Jonas som en konsert. Det är ju ingen som sitter på en klassisk konsert och funderar på vad musiken ska betyda/föreställa. Faktum är att jag kunde njuta fullt ut av föreställningen utan att blockera tankarna med att fundera på vad de menade med olika rörelser, scener o s v.

Musiken i "Birds" fick tankarna att gå till Peter Gabriels lite mer mystiska period. Och den gillar jag.

Ikväll blir det mer dans då Dansfesten '07 invigs i Jönköping. Jag är inbjuden till invigningen.

Inga kommentarer: