torsdag, oktober 04, 2007

Baileys istället för sömnpiller *uppdaterad*

Morgonens föreläsning med Thyra Frank var en otrolig upplevelse som jag sent ska glömma. En kvinna med ett stort hjärta, mycket glädje och mod. Thyra är föreståndare på plejehjemmet Lotte i Köpenhamn. Ett äldreboende som jag skulle kunna tänka mig att åldras på. Ett äldreboende som är ett hem och inte en institution. Varför fungerar inte fler äldreboenden som Lotte?

Thyra framstår som en "anarkist" när hon berättar om alla papper som ska fyllas i o s v. Hon sa något i stil med: Om vi har många lagar och föreskrifter i Danmark, tröstar jag mig med att det är värre i Sverige. För henne är det just omsorgen om de äldre som står i centrum. Att ge de äldre ett liv även före döden. Läs artikeln om Lotte i tidningen Kristdemokraten.

Om man googlar på "plejehjemmet Lotte" kan man se att det sker många studieresor från svensk äldreomsorg för att titta på hur man jobbar. Gott! Men vad händer när goda föresatser och visioner krockar med alla förordningar och regler? För vem är man till? Jag tror att det finns mycket att lära av Thyra.

När Thyra avslutat sitt anförande fick hon stående ovationer och det var fler än jag som torkade tårarna. Fram för fler Thyror!

Inga kommentarer: