lördag, oktober 06, 2007

Trädgårdsråd, tack!

Om någon av er som läser denna blogg har "gröna fingrar" är jag tacksam om du vill ge mig råd om följande:
  • När ska en lavendel beskäras?
  • När ska vinbärsbuskar beskäras?

F ö är jag nöjd med dagens trädgårdsarbete. Rabatter är rensade och löv räfsade. Återstår lite till morgondagens utlovade solsken. Blir nog till att klippa gräsmattorna en gång till före vintern.

Jag är innerligt tacksam över att det inte är min make som åker runt i trädgården varv efter varv efter varv på en minicross! Jag ska aldrig mer klaga på honom när han sitter och slappar i fåtöljen. Hellre det än ljudet av en ettrig liten minicross när man försöker njuta av höstsolen...

5 kommentarer:

Unknown sa...

Lavendel:

Odling:
Lavendel är svår att dra upp från frö. Bäst är att köpa en färdig planta. Man kan ta sticklingar från den på våren eller i slutet av sommaren. Den vill växa på en varm, solig och väldränerad plats. En kraftig beskärning varje vår behövs för att den inte ska bli risig.

Vinbär:

Ta bort gamla, trötta grenar och sådana grenar som växer utåt/nedåt. De förra blir risiga, de senare tyngs ner av bär som i sin tur blir jordiga.

Buskarna ska vara så glesa att sol når alla grenar. Det går bra att beskära varje år, men det är inte alls säkert att det behövs.

MVH: Erik

Mia sa...

Erik// Tack för råden!

Men ska vinbärsbuskarna beskäras vår eller höst? Våra vinbärsbuskar är som ett stort buskage...

Unknown sa...

Mars - april är en bra beskärningstid för vinbärsbuskar, då de inte har blad. Buskarna beskärs när de är i vila. Regelbunden beskärning påbörjas fem år efter planteringen.

MVH: Erik

Mia sa...

Erik// Kan jag räkna med din hjälp när beskärningen ska göras?

Unknown sa...

Du har ju allt du behöver för att göra det själv nu ju. Men ja, kan du väl. Jag är rätt bra när det gäller.

MVH: Erik