måndag, januari 26, 2009

Film, film, film

Befinner mig i Göteborg tillsammans med vår filmkonsulent Svante. Idag har det varit ett seminarium med rubriken "Regional film i framtiden". Det finns många utmaningar och möjligheter för filmen, men också frågetecken. Kulturutredningen lämnar sitt betänkande den 12 februari, Filmutredningen lämnar sitt betänkande i höst. Ska stödet till regionala filmresurscentrum hamna i "portföljen" eller ej? Mats Svegfors, Filmutredningen, var tydlig med att Filmutredningen inte kommer att föreslå en regionalisering av filmpolitiken. Han sa att han hoppades att portföljen inte blir en necessär, för en necessär är inte mycket att förhandla om.

Lars Nordström, Västra Götaland, är som alltid intressant att lyssna på. Han pratade bl a om filmen som regionalpolitisk satsning och att satsningen i Trollhättan är en "psykologisk investering i framtiden" --> framtidstro. Uppskattningsvis har Film i Väst bidragit till 1000 nya jobb. Vidare lyfte han filmen som kulturarv, vilket är givet om man tänker lite. Men hur ofta tänker vi på film som kulturarv?

Kvällen avslutade Svante och jag med att se den belgiska filmen "Eldorado" som är Belgiens Oscarsbidrag. En i mina ögon lite konstig film med vissa komiska inslag. Jag förstod aldrig vad sensmoralen i filmen var. Dessutom var det inte alldeles lätt att hänga med i handlingen då killen framför mig skymde en del av texten och jag förstår inte franska...

Inga kommentarer: