söndag, maj 01, 2005

Bonnigaste dialekten

Aftonbladet har roat sig med en liten undersökning om svenska dialekter och läsarna har korat östgötskan som den bonnigaste dialekten. Vad menar man med det? Att östgötar skulle vara lite korkade (Christers nummerguide) eller bara att östgötska är "fult"?
Som stolt östgötska måste jag protestera lite. Det finns ju inte en östgötska. Dialekten varierar en hel del i Östergötland, vilket vi östgötar väl känner till. Det är ju ganska stor skillnad på östgötskan från Slätten och norrköpingsöstgötskan.
Jag tycker faktiskt att östgötskan är rätt charmig. Och visst kan jag skratta igenkännande och roat när jag hör en tvättäkta Norrköpingsbo på radio eller tv. Det är ju så charmigt. Jag tror att det är p g a av charmen som man vill härma östgötskan i tid och otid. Ja, du har rätt - jag är stolt för min dialekt. Så dää så!

Inga kommentarer: