tisdag, maj 17, 2005

Välsignad antibiotika

Börjar så sakteliga återhämta mig efter en veckas rejäl halsinfektion med hög feber, hosta och tappad röst. Utan att överdriva så har jag verkligen varit helt utslagen. Tur i oturen var att maken också förkyld var samtidigt, men inte lika dålig, så att han kunde ta hand om mig. Han skämtade om att att det borde finns "Vård av sjuk fru". Efter dessa dagar kan jag instämma.
Vändningen kom med hjälp av antibiotika. Nackdelen är att jag mår konstant illa av den. Men, den biverkningen får man ta.
Men att få läkartid är inte det allra enklaste. Ringde torsdag förmiddag till min vårdcentral för att boka en tid. Då var jag så pass uppe ur feberdimmorna att jag skulle klara av att ta mig in till doktorn i Jönköping för egen maskin. (Maken har inte körkort) Efter ca 10 min i telefonkö blev jag upplyst om att det inte fanns några tider samma dag. Frågade om jag kunde få en tid på fredagen, men fick svaret att då fick jag återkomma på fredagsmorgonen. Häpp. Man kan alltså inte boka en tid till dagen där på. Om jag ringt fredag kanske tiderna redan varit uppbokade då också. Knepigt. Lösningen blev att vända sig till jourcentralen på kvällen. Efter lite gnäll och klagan lyckades jag att få en tid där samma kväll. Väl där konstaterades en rejäl halsinfektion och jag fick det välsignade receptet på antibiotika och hostmedicin. Kontentan, man måste vara tillräckligt frisk för att orka få en tid...

Inga kommentarer: