fredag, maj 20, 2005

Kommunal hemsjukvård

I dagens SvD kan man läsa att äldrevårdsminister Ylva Johansson föreslår att kommunerna ska sköta hemsjukvården. Jag instämmer. I vårt län är det enbart Aneby kommun som genom ett avtal med landstinger har hand om hemsjukvården. Och vad jag förstår fungerar det väldigt bra där. Det blir en helhetssyn på den äldres situation och det handlar inte om vem som ska betala för vad.

Dagens situation som bygger på samarbete verkar inte fungera på bästa sätt utifrån de äldres perspektiv. Väldigt mycket handlar om vem som ska betala, kommunen eller landstinget, istället för att ha en helhetssyn på de äldres vårdbehov. Låt mig ta ett konkret exempel på det. I vårt län är det många kommunala äldreboenden som "skyltats om" till seniorboenden och det är ett fiffigt sätt för kommunerna att spara in kostnader för äldrevården. Det blir landstinget som står för kostnaden för besök av distriktssköterska i det "egna boendet". Detta har gett landstinget ökade kostnader med miljontals kronor. Men har de äldres situation blivit bättre? Jag har inte sett någon studie som visar det. Snarare kan jag tänka mig att det finns en ökad otrygghet bland de äldre. Att man riskerar att hamna mellan de berömda stolarna eftersom ansvarsbiten är inte helt tydlig och båda parter vill ha så låga kostnader som möjligt.

Genom att ha en huvudman för hemsjukvården skulle man slippa dylikt "Svarte Petter"-spel som inte är till gagn för de äldre.

Inga kommentarer: